Jag har sagt upp mig.

Mailväxlingen börjar nedifrån, den kommer inte överens med sidan, det är tydligt. Och jag är medveten om att det är dålig smak och allmänt ostrategiskt att lägga ut det. Men den får ligga där ändå, som vittnesbörd om min heliga vrede  etc.



_______________________________________

Alltså, jag tycker jag varit ganska tydlig med både när och hur jag kan jobba, (20-40 h/månaden, ej lördag 14 - 17, ej tisdag kväll) och att det vore bra att få ett förslag att hinna fundera igenom. Detta har jag bett om sedan i juli. Att jag inte kan prata på min skruttiga mobil har jag också sagt flera gånger.

Det naturliga i det här läget hade väl varit att boka in ett möte då vi båda har tid. Det har du haft chans att göra i tre månader. Att, som i onsdags, låta mig vänta en halvtimme efter min arbetstid, trots att du hela tiden måste varit medveten om att du inte skulle hinna prata med mig, var under all kritik. Det var bara ytterligare ett prov på den nonchalans mot personalen som jag upplevt på MediHem, och som jag också påtalat vid ett tillfälle.

När jag nu gav dig chansen att maila mig ditt förslag var det för att kompensera brist på bokat möte, och undvika att vi blir tvugna att prata om detta på mobil, somjag redan i onsdags sade att jag helst inte gör. Jag kommer ju ändå inte kommer ge adekvata svar via mobil, eftersom jag inte vill ta eller förkasta ett förslag på stående fot, och kanske befinner mig i störande miljö. Det skulle vara slöseri med både din och min tid, och jag ser inte hur det inte kan ligga i ditt intresse.  Att det finns tider på kvällar och helger har du sagt hela tiden och var alltså inte den informationen jag efterfrågade, när jag mailade. 

Oavsett vad orsaken är att du inte kunnat presentera mig ditt förslag, innebär det ett brott av vår överenskommelse om att du skulle ta fram ett förslag till den första oktober.

Att du varken kunde visa mig ditt förslag på schema i onsdags, eller maila det till mig nu,betyder kanske ingenting, men du måste förstå, att på en arbetsplats som Medihem, där man ofta upplever sig utnyttjad väcker det misstankar om att man återigen kommer att bli manipulerad. Jag har en tydlig känsla av att ni inte bara undviker att ge timmisar schema, utan till och med att boka oss mer än en vecka i taget, för att vi inte "ska känna oss för säkra", och därför tacka nej när ni ringer i "nödsituationer". Oavsett om det är så eller inte, säger den känslan en del om stämningen på medihem.

Jag tror inte att varken du eller M med vilje behandlar personalen illa, men jag ser stora brister i organisationen, den psykiska arbetsmiljön, och respekten för medarbetarna, särskillt de som inte sticker ut hakan och säger ifrån. Jag kan ge de mest varierande exemel på detta: när jag i somras flera dagar i rad hade lunch mellan 10.15 och 10.40 (tills jag sade ifrån), förförra helgen fick gå till X ensam såväl på eftermiddagen som kvällen,trots att det är överenskommet att företaget ska "bjuda" på dubbelbemanning, när M tar sig rätten att kommentera hur mycket smör jag har på mackan, hur det aldrig finns tid för alla medarbetare att komma till tals på personalmötena, när du högt kommenterar till P "nu har A sagt upp sig, skönt, så slipper vi göra det" osv. Nu har jag ändå hållit mig till exempel som utgår från mig. Jag har sett andra ur personalen behandlas långt värre. (Det värsta exemplet är naturligtvis de extrema löneskillnader som finns mellan olika anställda. Dem känner jag dock bara till ryktesvägen, och litar på att om det finns fog för dessa rykten, känner du bättre till det. )

Jag tycker det vore bra om ni i er internutbildning gick igenom vad det innebär att var arbetsledare. M har vid flera tillfällen kommenterat mitt utseende, och vad jag äter på ett sätt som skulle vara olämpligt kollegor emellan, men är än värre när det kommer från en person i arbetsledande ställning.

Jag har dessutom varit tvungen att höra transofoba och homofoba uttalanden, inte om mig (utan om NN och den före detta anställde  - XX-  som uppträtt i damtofflor, gudbevars!) men på ett sätt som jag upplevt som jag ändå upplevt som kränkande, då jag själv är öppet bisexuell. Sådana kommentarer ska aldrig (lika lite som rasistiska kommentarer) få förekomma på en arbetsplats, och särskillt inte från en arbetsledare. Detta gäller naturligtvis oavsett sexuell läggning (eller etnicitet) hos anställda. Jag tror det vore bra för er att tänka på att inte alla är "öppna" med sin läggning. Förutom mig själv råkar jag känna till att två före detta anställda inte heller var heterosexuella, och kunde ha tagit illa upp. (För att tydliggöra kan jag jämföra detta med när en föreläsare i skolan kallade serbien "det mest fascistoida hörnet i europa". Detta är såklart helt oacceptabelt oavsett studenternas etnicitet, men tänker vi oss att några bland dem är serber blir det ännu värre.)

M har dessutom kommit med rena lögner. Jag tänker på det personalmöte i sommras, där hon hävdade, att om det inte finns nyckel till sängliggande kund, får vårdbiträdet som har kunden på sitt schema själv betala för låssmed. Detta var väl magstarkt, och ett par ur personalen sade emot henne. M vidhöll, och det rådde förvirring i personalen ang vad som gällde. Detta är ännu ett exempel på hur personalen upplever att de luras och manipuleras. Jag kan tillägga, att det är mycket sällan någon vågar ifrågasätta hennes eller dina utsagor överhuvudtaget.

Jag tycker mycket om många av mina kollegor, och många av pensionärerna känner jag väl, så därför hade jag hoppats att du skulle presentera ett bra förslag på schema, så att jag skulle slippa säga upp mig. Men jag hade lovat mig själv, att har du inget färdigt att komma med till den första oktober, skulle det var droppen. Och det det är det. Jag har ett lyckligtvis ett val, och jag har ingen lust att jobba under sådana omständigheter. Att jag överhuvudtaget lägger ner energi på att skriva detta mail, beror på att jag hoppas att det kan förbättra något för dem som inte har samma valmöjligheter som jag har. Jag funderar på att skicka kopior på detta mail, för kännedom, till facket och Caremas ledning.

Jag förväntar mig att få ett arbetsintyg, och gärna ett gott betyg (för jag är ett duktigt vårdbiträde) till min adress


PS. Självklart kan lönen inte diskuteras via mail, det är väl därför man har sk lönesamtal? Som också de ska bokas och föras personligen. Jag undrar mycket vad facket säger om lönesamtal via mobil. DS




>From: "Chefen
>To: Rissen
>Subject: SV: ang schema..
>Date: Mon, 2 Oct 2006 19:00:22 +0200
>
>Hej R!
>Jag sitter nu med schemat och ser att det finns kvällar vardag och helg till dig, jag återkommer imorgon till dig då jag vill diskutera detta med dig.
>Vi får även diskutera din lön när vi hörs.
>Mvh Jeanette
>
>________________________________
>
>Från: Rissen>Skickat: to 2006-09-28 13:25
>Till: Chefen>Ämne: ang schema..
>
>
>
>hej
>jag kom på att det smidigaste måste vara om du mailar mig ditt förslag, så
>hinner jag tänka över det, och kan ge dig ett svar imorgon eller på måndag,
>beroende på när jag får det. det går ju snabbt för mig att kolla mailen på
>rasten! :)
>
>jag tänkte också höra när det blir dags att löneförhandla?
>som du kanske minns gick jag ner en tia i timlön när jag började i
>hemtjänsten, eftersom jag väldigt nyligen fått motsvarande löneförhöjning på
>berga, och inte var insatt i hemtjänstyrket.
>
>mvh


Kommentarer
Postat av: Anfield

jävlar vad de ska vara tacksamma för att de får det här mejlet. du är bäst!

Postat av: Rissen

I går skämdes jag lite för att jag gått så hårt åt en människa varst främsta brist helt enkelt är att hon är korkad. Men nu, när hon inte ens svarat vart jag mera arg och mailade facket och hennes chef. Det känns väl inte så fantastiskt skönt, men det känns som att nu kan jag gå vidare. Utan referenser. Fan.

2006-10-04 @ 15:55:52
Postat av: Anfield

äsch, du kan använda ditt brev och bli personalchef på nästa jobb.

2006-10-04 @ 17:03:44
Postat av: Tania

Jag jobbar också inom Carema. Ett skitföretag enligt min mening.

2006-10-04 @ 22:54:23
URL: http://FruHattUnderJorden.blogg.se
Postat av: Mattilainen

Hela organisationen av omsorgen behöver en bomb i röven. Kommunal eller privat regi är bara två fingrar på samma andrahandsmedborgarsmiskande hand.

Bra att du sagt upp dig.

2006-10-08 @ 02:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback