Jag blev en person jag inte kände igen mig i

"Jag hatar gradskillnaderna som ger oss mer eller mindre existensberättigande" skriver Iremindyouoftrouble , och där sätter hen fingret på något. Stor, kraftig, mullig, fet, överviktig. Kalla mig/dig vad du vill, det handlar ändå alltid om samma sak: att underkasta min/din kropp kontroll. Det är en kontroll som blir omöjlig att göra motstånd emot, för motståndsrörelser är identitetsbaserade, och att frivilligt ta en fetidentitet är omöjligt.

Eller är det en omöjlighet? Vem är det som är fet? Vems fetterfarenheter räknas? Är det den som inte kan hitta kläder utanför plusavdelningen, eller den vars kropp inte passar i den största Gauliterklänningen som får prata om förnedring? Är det den som måste pudra insidan av låren varje sommar, för att inte få friktionsexsem, eller räcker det med att jensen aldrig går först sönder på knäna? Att må illa av att visa sig i bikini, som storlek 38:a eller storlek 46, vems illamående räknas mest?

I en fettofobisk värld har de flesta erfarenheter av att betraktas/betrakta sig som behängd med mer fett än önskvärt. Den erfarenheten borde kunna vara tillräcklig plattform för en motståndsrörelse. Men samtidigt.

I en värld där inget vore mer otänkbart än att identifera sig med sitt kroppsfett, vilken motståndshandling kunde vara mer subversiv? Att vara fet är att vara ifråntagen identitet: Man är ufluten och  konturlös. Att konsumera sig en identitet via kläder är oftast inte ett alternativ, även om pengarna skulle finnas. Att vara fet är att vara asexuell eller monstersexuell: måttlös. Att vara fettis är något vi alla undviker att identifera oss med, men vi kanske bara borde bli den där personen vi inte känner igen oss i?

Nej, jag vet verkligen inte var den här bloggen är på väg. Fett och identitet är en o-tänk-bar kombination, helt enkelt. Jag kan inte dra några andra slutsatser. Om du kan får du gärna berätta för mig.

Kommentarer
Postat av: Freddi

Jag tycker att den här bloggen är på väg mot att bli det mest intressanta och läsvärda tankegodset på den här sidan internet.

Postat av: Anfield

jag håller verkligen med.

2007-02-15 @ 14:42:58
Postat av: Matti

Jag förstår inte vad du menar.

2007-02-20 @ 13:34:47
Postat av: Matti

Vad jag inte fattar är: Ska jag bli fet som motståndshandling? Varför?

Och varför kan man aldrig diskutera ett ämne utan att rangordna offren i en hierarki? Är inte offer/förövare också en falsk dikotomi?

2007-02-20 @ 13:40:52
Postat av: Rissen

Jag vet inte heller vad jag menar att jag tycker, riktig. Men jag vet att jag INTE menade att jag tycker att motståndshandlingen består i att göra något, fysiskt, med sin kropp. Jag pratade om identifikation och dissidentifikation. Jag tror att de flesta i detta fettfobiska samhälle har erfarenhet av att känna sig fet, men att de flesta inte väljer sig att identifiera sig som feta för det. Kanske, om det vart en tänkbar identitet/del i ens identitet, att fethet skulle förlora sin tabuisering? Jag vet inte.

Hierarkier suger. Men det är den där frågan om erfarenhet igen. Krävs den?

2007-02-21 @ 10:20:30
URL: http://kallocain.blogg.se
Postat av: Rissen

Jag får nog förtydliga hur jag tänker kring din andra fråga i en ny blogg. Men nu har jag sådär mycket att göra igen.

2007-02-21 @ 10:22:34
URL: http://kallocain.blogg.se
Postat av: Mika

Om du inte läst Anna Johanssons "Elefant i nylonstrumpor" så är det verkligen ett hett sommarläsningstips! Hon har snott dina tankar!:)

2007-07-13 @ 23:07:02
URL: http://irisforpresident.blogspot.com
Postat av: Rissen

Nej det har jag inte. men jag ska göra't, och jag ska KRÄVA FETT MED ROYALTY!
:*

2007-07-16 @ 09:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback