Om och om om Om:et


Hej jag heter Ämma och är kruserknarkare. Mina gamla dagboksinlägg håller på att falla i glömska, men tillsammans med er läsare ska jag blåsa nytt liv i dem.*


2006-04-10



Den som trodde att HIV var ett sätt för naturen a.k.a. Gud att reglera överbefolkningen i afrika

borde tänka över den naturaliserade rasismen i resonemanget, vilken bevisas genom utsikten från mitt fönster. Snö. Den tionde april. "Sverige - detta subarktiska välorganiserade helvete" som Helena i Lund sade. Suicidtalen lär stiga, och kom inte och säg att DET inte är naturens sätt att, ja, och så vidare.

Kan man skriva hur långa rubriker som helst?

Ibland drabbas jag av den fasansfulla misstanken att allt jag önskat får jag tamejfaen men att jag liksom gumman i sagan önskar mig fel saker. Jag behöver byta perspektiv, lyfta blicken, göra något så medelklassigt som att resa bort ett tag, har du hört den förut? I don't know what else to ask for, falukorven sitter fast på näsan: idéerna är inte som svampar ur jorden direkt, snarare som tvättsvampar och nu börjar de torka i kanterna igen. Och nej, de behöver inte sköljas igenom med nytt frääscht vatten, de behöver bytas ut för jag är så trött på att tjata om samma saker hela tiden, med betoning på om. Så jag får väl gräva där jag står för åka bort har jag inte råd med.

Jo, till Singö har jag råd, för dit går SL. Långa promenader i lantlig luft. Det blir bra.

Och ja, jag är så jävla priviligierad, men den här gången beror det inte på att jag "är" "medelklass". Priviligieras gör man inte bara via strukturerna. Jag är trött på sammanhängande, jag måste rycka den här dagen ur led på något sätt. Rädda mig, ge mig idéer.

***

Idé:

”Det praktiska sociala arbetet skapas och upprätthålls genom diskursiva synsätt och de institutionella praktiker som vilar på dessa. Sådana verksamheter får reella konsekvenser för människor som är berörda av dem. Välfärdsstaten måste därför ses som en viktig aktör i att sådana maktförhållanden upprätthålls. I det sociala arbetets institutionella diskurser och praktiker konstitueras såväl sociala problem som välfärdsstatens interventioner genom att dimensionerna kön sexualitet, ”ras”/etnicitet och klass vävs samman. Detta påverkar såväl ”klienternas” levnadsvillkor som socialarbetarnas självbild. Den intersektionella analysen i socialt arbete blir därmed viktig för att kunna radikalisera socialt arbete som disciplin”

Precis! Och därefter ska jag böja min yrkesbana. Tjohej.

_________________
*Jmfr karaktären Shanti Rooney i P3-programmet Mammas nya kille: Hej jag heter Shanti Rooney och jag är skådäspälare. Mina gamla uppsatser från högstadiet håller på att falla i glömska, men tillsammans med er lyssnare ska jag försöka väcka nytt liv i dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback