Boktips tack.

Efter det nesliga nederlaget med att få någon av er, mina kära 16 läsare att anmäla sig för knull i kommentatorsfunktionen har jag nu ändrat inriktning. (Vid närmare eftertanke insåg jag att ni förmodligen är personer som jag betraktar som vänner, alltså inte potentiella ligg, om jag nu ska vara RB, relationsborgelig).
Jag ska nu försöka kamma hem lite lästips.

Jag bestämde mig för att söka litterär hjälp efter mitt senaste bokmisslyckande: Marianne Fredrikssons "Evas bok". Alltså, okej, kvinnogenerationen som går med vargarna ÄR helt genomfreud-/jungianiserade, det accepterar jag, men måste de vara så ÖPPNA med det liksom? Det är barndomsparadis hit och Skuld Mot Fadern, och oidipuskomplex dit och den kvinnliga rodnaden över viljan till underkastelse, fan och hans mormor jag menar satan är en vilde som inte kan skilja på gott och ont. Varför kan de inte hålla såna tvångstankar för SIG SJÄLVA de där damerna? Nog om det.

Böckerna jag vill tipsas om ska läsas på pendeltåget 07.18-07.52, samt efter jobbet 17.08-18.00. Det får inte vara för svårsmält, alltså. Helst ska det dessutom vara böcker som ni kan låna ut, eftersom mina erfarenheter av att låna på bibliotek inte är odelat positiva. (Eller så är det bibblans erfarenheter av mig som är lite solkiga.)

Lättsmälta, tillgängliga. Samt tänkvärda och underhållande. Lite som den förra Marianne Fredriksson-boken jag läste, Simon och ekarna. Himla härlig, och den dära freudianska symboliken hälls i schack. Snälla hjälp mig, innan jag försmäktar på pendeltåget!

Kommentarer
Postat av: frun

anneli jordahls "klass". snygg är den också! jag har hemma, bara att låna.

2007-06-27 @ 12:32:56
Postat av: Anonym

jag läste precis linda rosings bok. den var.. ja, den innehåller bilder på pattar iaf. kanske kan vara underhållande?

2007-06-27 @ 16:01:56
Postat av: helena

det var såklart jag som skrev om pattarna

Postat av: J

Jag kan rekommendera "Le rouge et le noir" av Stendhal, den räcker länge (och du kan FÅ den).

2007-06-28 @ 00:40:22
Postat av: Rissen

Sedan när jag har läst dem kommer jag att kunna diskutera de röda och de svarta pattarna ur ett klassperspektiv. Ja tack!

2007-06-28 @ 17:24:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback