Situation socialhögskolan: rasism

Sånt här skriver folk i min grupp, sedan förväntas jag sätta mitt namn på det (analys av ett s.k. case, dvs fiktivt klientfall)

Morfar verkar ha problem med att acceptera den livs- och miljöförändringen som flytten till Sverige inneburit och håller fast vid sin traditionella syn på heder. Han försöker inte att lära sig förstå sin nya kulturella kontext, exempelvis så gör han motstånd och är negativt inställd till kontakten med socialttjänsten. Man kan säga att morfadern enbart har kontakt med sitt mikrosystem. Makrosystemet (det svenska samhället) har han ingen kontakt med mesosystemet (exempelvis kontakten med socialttjänsten) är han mycket negativt inställd mot och verkar vilja ha så lite kontakt som möjligt med.

Och nu ska jag "redigera" det, det vill säga ändra hela den ideologiska utgångspunkten, det vill säga, det mesta av innehållet, utan att trampa någon på tårna. Man förstår ju att man inte toppresterar, direkt. Men hur ska man kunna förklara det för läraren, som konstruerat caset JUST DÄRFÖR att detta ska komma fram. Inom Socialt arbete använder man sig fortfarande av dikotomin individualistiska/moderna (läs: västerländska) samhällen kontra traditionella/kollektivistiska (läs: resten av världen) samhällen. Det är så dumt, så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Igår gjorde jag lite av båda. Så där ja, nu fick jag in lite självförhärligande gnäll i det hela. Vad gör jag på den här institutionen?


Kommentarer
Postat av: Kristoffer

Hahaha! Jag HATAR fallet Sassa. Vi har det dessutom som individuell uppgift (också).
"Du skall analysera familjens inbördes relationer med utgångspunkt i två teoretiska perspektiv som du tagit del av under kursen"
Ett fall som så uppenbart är skrivet utifrån det vita medelklassperspektivet och som inrymmer de vanliga slentrianfördomarna och -stereotyperna man kan tänka sig mot personer med icke-svensk bakgrund. I min klass pågick en diskussion om vilket land/kultur familjen skulle kunna tänkas komma ifrån. Mycket konstruktivt och oerhört givande. "Nej, men så är det faktiskt inte bland kurder, för jag vet en som är det och i hans familj är det faktiskt inte så..."
Och hur ska man kunna analysera INBöRDES relationer när det som skrivs om familjen endast kretsar kring två personer - morfadern och den stökiga tonåringen?
Då ska vi inte ens överväga att gå in på de språkliga bristerna i själva texten.
Åh. Jag blir arg.

Postat av: Rissen

Jag vet! Och då har kursen dessutom sett likadana ut i TOLV år!

2007-03-17 @ 10:04:25
URL: http://kallocain.blogg.se
Postat av: Åsa

Jag säger bara: FANTISERA! Texten är helt galen. Men det går att göra en analys som sätter läsarna på pottan. En i min klass gjorde så att familjen kom från Danmark, vilket blev mycket intressant med tanke på det rasistiska anslaget. I min version struntade jag i nationalitet och fokuserade på att göra dem till en extremt dysfunktionell familj och Sassa till en behövande bekräftelsejunkie. Det blev riktigt roligt till slut. Hittade på en helt egen runtomkringhistoria. Håll ut!

2007-03-22 @ 07:30:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback